Nieuwsbrief als trigger om meer gasten over de vloer te krijgen in jouw horecagelegenheid

Nieuwsbrief als trigger om meer gasten over de vloer te krijgen in jouw horecagelegenheid

E-mail is een medium met een relatief hoge conversieratio. Daar komt bij dat e-mails heel goed kunnen worden ingezet om meer klanten in de horecazaak te krijgen.

Mensen verleiden tot het bezoeken van een restaurant of hotel kan op verschillende manieren.

Dit gebeurt nu vooral via tv- en foldercampagnes, maar voortaan is de tijd rijp om “een digitale slag te slaan”. ‘Een van onze grootste doelen is traffic naar de website van de horecazaak te genereren. Nu proberen de horecazaken vooral zichtbaar te zijn via tv-campagnes en door folders te versturen, maar dat is vrij kostbaar. Met folders is het bovendien lastig om jongeren te bereiken, een doelgroep die we graag aan u willen binden. Het percentage jongeren dat een folder bekijkt, ligt een stuk lager dan het percentage 55-plussers dat een folder doorbladert. Er wordt dus ook naar andere mogelijkheden gekeken, waaronder e-mailmarketing.

Geautomatiseerde e-mailcampagnes
Een manier om mensen naar de horeca zaken te trekken en bovendien verjonging van de doelgroep te realiseren. Het is belangrijk dat uw klanten in uw zaak en op uw website de kans krijgen om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief en zo toegang krijgen tot de interessante content die u maandelijks met hen deelt. ‘De data die u op die manier verkrijgt, zijn waardevol’. Wij gebruiken deze om een volledig geautomatiseerde e-mailcampagne op te zetten. Daarnaast kunnen wij de data gebruiken om nieuwsbrieven te segmenteren, indien dit van toepassing is bij uw zaak, zodat klanten relevantere mails ontvangen.’ 

 

Loyale klanten belonen
Om de 1-op-1 communicatie nog relevanter te maken is het slim om een RFM-model te hanteren. Dit model is niet gebaseerd op het aantal reserveringen, maar op basis van engagement. ‘Het doel is daarbij niet per se om mensen meer online te laten reserveren, maar vooral op zoek te gaan naar de klanten die loyaal zijn aan uw merk. We weten dat de nieuwsbrief goed gelezen wordt, wat een belangrijke indicator is voor de hoeveelheid mensen die met je merk bezig is. Dat zijn jouw loyale klanten, dus kijken wij of jij wat extra’s voor ze kunt doen. Daarnaast willen we ook de minder actieve klanten wakker schudden door bijvoorbeeld een kortingsvoucher aan te bieden. Mensen worden gedreven door kortingen en klanten ervaren zo’n voucher als een leuk cadeautje.’

 

Gepersonaliseerde kortingen
Via e-mailcampagnes worden mensen getriggerd om jouw horecazaak te bezoeken, maar dat het precieze effect niet te meten is, vinden wij jammer. ‘De uitdaging die we hebben is dat we geen klantidentificatie in jouw zaak hebben. Als we een nieuwsbrief uitsturen kunnen we niet goed doormeten hoe de e-mailstatistieken reageren. We kunnen dus onvoldoende zien wie er vanuit de mailing daadwerkelijk naar jouw zaak komen. Om dat te ondervangen kan men Google Store Visit gebruiken.

Online en offline zijn voortaan dus geen gescheiden werelden meer, er moet juist een synergie zijn tussen de e-marketing en de fysieke horecazaak!

Door EJPS