10 tips om de E-mailmarketing strategie van een restaurant te doen slagen

10 tips om de E-mailmarketing strategie van een restaurant te doen slagen

Internet heeft nieuwe manieren van communiceren ter beschikking gesteld voor de horecauitbater die op zoek is naar een nauwere relatie met zijn klanten, dit door middel van tools zoals geautomatiseerde E-mails.

Veel restaurants hebben een doof oor voor de mening van deskundige die aanbevelen zich aan te passen aan deze nieuwe tijden, en blijven investeren op veeleer verouderde marketing strategieën. Met het excuus van gebrek aan tijd of het verlies van geld, staan deze horecazaken zich de luxe toe om een aanzienlijk deel van de bevolking, dat wel om technologie geeft, naast zich neer te laten liggen.

Het internet is dermate belangrijk geworden dat het meestal de geliefkoosde manier is voor de restaurantgangers om een zaak uit te kiezen dankzij het verstrekken van informatie via de website, sociale media of E-mail. Het is een feit dat vandaag de dag de gasten meer gedigitaliseerd zijn dan de restaurants.

Deze nieuwe manieren van zelfpromotie zijn dermate belangrijk geworden dat ze de muren van de horecazaak te buitengaan wat betreft de relatie met de klant. Hoe doet men dit? Een van de meest gebruikte -en geprezen- methoden is wat bekend staat als E-mailmarketing, die bestaat uit het rechtstreeks bereiken van de klanten door het sturen van een reeks van e-mails om hen te informeren over het houden van evenementen, van bepaalde promoties of de laatste suggesties van de chef.

Een e-mail moet aan een aantal voorwaarden voldoen om zijn taak te vervullen, en dat is niets anders dan door de gast te worden gelezen. Om hierin te slagen is het essentieel om de volgende aanbevelingen te volgen:

Tips voor het verzenden van een E-mailmarketing campagne voor de horeca

Een studie over de stand van zake betreffende de E-mail marketing campagnes door restaurants is onlangs gepubliceerd .De resultaten zijn niet erg gunstig wanneer blijkt dat slechts 18% van de vestigingen zeggen deze techniek geïmplementeerd te hebben. Echter, sceptische hoteliers moeten weten dat de horecasector wordt beschouwd als een van de industrieën met het hoogste percentage in e-mail openingsratio, met 25,7%. Dus waarom niet profiteren van deze trend en door de 10 aanbevelingen hieronder te volgen?

      1.  Win nieuwe suscribers. Om te beginnen met een E-mailmarketing campagne is het essentieel een database met de E-mails van uw gasten op te bouwen.

Het omzetten van gasten in suscribers is mogelijk door het volgen van een van de volgende strategieën: stel aan bezoekers van de website van het restaurant voor een formulier met hun naam en E-mail in te vullen om exclusieve voordelen te krijgen, gebruik uw sociale media als  uitstalraam voor kortingen en aanbiedingen door middel van een eenvoudige registratie, bied persoonlijk een suggestiekaart aan waarbij om uw mening te geven het noodzakelijk is om uw gegevens achter te laten enz.

  1. Controle van de frequentie van het verzenden van e-mail. Horeca E-mailmarketing campagnes worden meestal uitgevoerd met een maandelijkse periodiciteit, hoewel soms tot twee E-mails worden verstuurd per maand: een vroeg en een in het midden.

Het gaat hier over het niet verzadigen van de suscribers en enkel en alleen te verschijnen in hun inbox als je iets interessants te zeggen hebt: het aankondigen van promoties, een verandering in de zaak melden, feliciteren met hun verjaardag, voorstellen een speciaal diner op Valentijnsdag, Vader- of Moederdag... Steeds toegevoede waarde in de communicatie, dat is de sleutel tot deze strategie.

  1. Trek de aandacht met het tema van het onderwerp. Op het moment van het versturen van een E-mail is ons belangrijkste doel om te gelezen te worden, dus het is van vitaal belang om te kiezen voor een "materie" die de internetgebruiker verleidt. Om dit te doen slagen worden trefwoorden gebruikt waardoor de suscriber de prikkel voelt om het bericht te openen en niet rechtstreeks naar de prullebak door te verwijzen. Vermijd woorden als gratis, aanbod, cadeau, enz.

 

Zorgvuldige opbouw van de E-mail

  1. Verzorg het nieuwsbriefformaat .In plaats van het verzenden van de E-mail als gewone tekst, is het veeleer geschikt om het HTML-formaat of een reeds ontworpen sjabloon te gebruiken. In ieder geval, is het essentieel om een duidelijke boodschap over te brengen met de juiste spelling en grammatica en om typografische fouten te voorkomen, iets wat onbegrijpelijk frequent blijft. Om dit te doen, is het raadzaam dat een andere persoon dan de persoon die de tekst heeft geschreven deze herziet alvorens de nieuwsbrief te verzenden naar de suscribers.
  1. Schrijf korte teksten. Wanneer de suscriber dermate tot het onderwerp van een E-mail is getriggerd dat hij besluit om deze te openen en te lezen, hoopt hij dat deze zo kort mogelijk is, want de nieuwsbrief moet enkel verslag uitbrengen over een specifieke kwestie: een nieuw menu, een voucher... Naast het feit dat het onnodig is om het de lezer ongemakkelijk te maken met een eindeloze boodschap, moet worden opgemerkt dat een groot deel van de bevolking hun E-mails op een mobiele telefoon leest.
  1. Afbeeldingen gebruiken. We moeten ervoor zorgen dat de afbeelding boekdelen spreekt. Met een simpele blik vat de gast de boodschap van de afzender… Het is een techniek die, mits goed gebruikt, kan laten zien wat een restaurant uniek en bijzonder maakt: de viering van een evenement, de vernieuwing van het menu of de opening van een nieuwe ruimte. In aanvulling op de afbeeldingen, waardeert de suscriber ook video's, kortingen en geschenken.

E-mails ontworpen voor een type klant

  1. Creer gepersonaliseerde content.Volgens het “Convince and Convert”principe, moeten we in gedachten houden dat mensen beïnvloed door E-mailmarketing campagnes 138% meer spenderen dan de rest. Dit is te danken aan de band die ontstaat dankzij dit soort strategieën waarin het restaurant zich rechtstreeks tot de klant richt, hem bij naam noemt en hem persoonlijk aanspreekt. Hoe krijgt men dit voor mekaar? Door alle informatie binnen handbereik over potentiële gasten uit te spelen: demografische ligging, voorkeuren of contact geschiedenis.

3 Essentials: merk, boekings-en check-out formulier

  1. Laat uw merk opvallen. Het wordt aanbevolen om de naam van het restaurant, het logo of andere afbeeldingen in verband met het merk af te beelden. Hierbij, als het de chef-kok of eigenaar is die de E-mail stuurt namens de zaak kan hij zijn foto ook toevoegen aan het einde van het bericht zodat de gast hem kan herkennen wanneer hij zijn zaak binnenwandelt en zich op deze manier meer op zijn gemak gaat voelen. Links naar sociale media en de website kunnen ook worden opgenomen in de E-mail.
  1. Bied de mogelijkheid om een reservering te maken. Het einddoel van een E-mail marketingcampagne is niets minder dan het aantrekken van nieuwe gasten en het behouden van degenen die u reeds hebben bezocht. Nou, hoewel het misschien vanzelfsprekend lijkt, een manier om dit te bereiken is door het mogelijk te maken om een reservering te plaatsen. Voor de gast is het erg handig om een tafel te boeken in jouw restaurant met een enkele click via E-mail.
  1. Geef de suscriber de mogelijkheid om zich uit te schrijven . Een restaurant, in aanvulling tot de E-mailcampagne enkel te richten tot degene die zich hebben ingeschreven niet aan degenen die dit niet hebben gevraagd, moet de mogelijkheid bieden om zich af te melden van de nieuwsbrief aan iedereen die dit wenst. Het doel is het opstellen van een lijst van klanten die echt geïnteresseerd zijn en het creëren van interessante en gepersonaliseerde inhoud voor hen. Nog steeds geven 9 van de 10 horecauitbaters toe dat ze hun gasten niet segmenteren.

De opkomst van nieuwe technologieën veroorzaakt een verandering in het bedrijfsbeleid van restaurants en hotels, aangezien zij nu degenen zijn die de aandacht van de gasten moeten vangen en niet meer enkel op hen moeten wachten hopende dat ze hun zaak binnenwandelen. Zoals we hebben gezien, E-mailmarketing campagnes kunnen een krachtig middel zijn om een link tussen de afzender/uitbater en de ontvanger/gast op te bouwen.

Door EJPS